7 Viktiga anledningar till att varje webbutik bör ha en blogg, inklusive din!

Det är viktigt att du vet: Även med en stark närvaro på sociala medier och en välpresterande webbplats behöver din webbutik fortfarande en blogg.

Varför? Regelbunden, kvalitativ bloggning kan förbättra ditt företag på många sätt.

1. Blogginlägg kan förbättra din butiks SEO

Under de senaste åren har det skett en märkbar ökning av företag som övergår till eCommerce. Många lokala fysiska butiker, detaljhandelskedjor och till och med tillverkare som traditionellt betjänat andra företag har anammat eCommerce för att komma i kontakt med kunder som är begränsade till sina hem och återfå försäljning som gått förlorad på grund av begränsningar i personliga möten.

Det innebär att det finns många fler e-handelsbutiker att konkurrera med om synligheten i sökresultaten. Och det innebär att du behöver varva upp din SEO-motor.

Regelbundna inlägg skapar nytt innehåll på webbplatsen som kan förbättra din ranking i sökresultaten. Det kan även inlägg som innehåller de sökord som dina kunder söker efter, oavsett om det är ”Bluetooth-träningshörlurar”, ”ekologisk hamsterfood” eller något annat.

2. How-to-inlägg kan attrahera nya och lojala kunder till din butik.

Oavsett din produkt är det troligt att kunder söker efter användningstips. Detta gäller föremål som sträcker sig från hudvårdsprodukter till sportutrustning till material för hemförbättring. Så ge kunderna det de letar efter, och gör dina how-to- och tutorial-inlägg så användbara att folk kommer att bokmärka dem och fortsätta komma tillbaka för att lära sig mer.

För exempel erbjuder Lowe’s ett omfattande bibliotek med steg-för-steg-instruktioner, var och en inklusive produktlänkar, instruktioner och mer. Detta är den typ av innehåll någon kanske sparar och återvänder till när de slutför varje steg i sitt hem-eko-renoveringsprojekt.

Du kan förmodligen göra något liknande för de produkter din butik säljer.

3. En kvalitetsblogg kan öka din eCommerce-e-postlista.

Du vet förmodligen redan att din e-postlista är grunden för effektiv marknadsföring. Om din blogg erbjuder innehåll som dina kunder gillar och kan använda, kan det hjälpa dig att växa din e-postlista så att du snabbare kan få dina exklusiva erbjudanden, kampanjer och produktnyheter fram till fler kunder.

Du behöver inte använda ett popup-fönster för att få folk att prenumerera, heller. Skönhetsmärket Orly tar ett mindre påstridigt tillvägagångssätt med en enkel, länkad uppmaning att ansluta sig till deras e-postlista i slutet av sina blogginlägg, precis ovanför sina länkar till sociala medier.

4. Livsstilspostningar kan attrahera lojala e-handelskunder.

Att bygga en gemenskap kring ditt varumärke är ett avancerat marknadsföringsdrag, och det börjar ofta med en blogg. Lägg märke till att friluftsutrustningsåterförsäljaren REI inte lyfter fram sina produkter i dessa senaste inlägg.

Istället behandlar dessa blogginlägg ämnen som deras kundbas bryr sig om, som bevarande och vilda destinationer.

För att skapa en blogg som hjälper dig att associera ditt varumärke med dina kunders livsstil behöver du en god förståelse för din kund. Och du kanske vill börja i liten skala, med en enda kategori på din butiks blogg dedikerad till livsstilsinnehåll. Om det går bra kan du gradvis lägga till fler.

5. Din blogg kan öka försäljningen genom att erbjuda köpguider.

Även om dina kunder inte är intresserade av en särskild livsstil eller uppsättning av orsaker, vill de alla få rätt produkter – oavsett vad dessa produkter är. Det är därför köpguider är så populärt innehåll på e-handelsbloggar.

Du kan ta fram semester- och evenemangsspecifika köpguider för nästan alla tillfällen, inklusive Ljusets festival, som Chewy visar med sin köpguide till Hanukkah-gåvor för hundar.

6. Använd dina blogginlägg för e-handel som socialt innehåll för att öka antalet besökare på webbplatsen.

Dina blogginlägg kommer att få fler besök om de innehåller fantastiska, originella bilder. Och de bilderna kan hjälpa dina inlägg att delas mer på sociala medier, så att du kan hitta nya kunder och locka nya besökare till din butiks blogg. 

Här är ett exempel som verkligen har allt: dels en presentguide, dels ett livsstilsinlägg, detta Etsy-inlägg med jul-tema med Nicole Richie har influencer-cred och massor av välstylade produktbilder perfekta för att dela på sociala medier.

Även utan en marknadsföringsbudget i influencer-storlek kan du använda din telefon och några experttips om hur du tar produktbilder för att skapa bloggbilder som dina läsare kommer att vilja dela.

7. Din e-handelsblogg kan hjälpa dig att hitta dina nästa anställda

Om din butik växer kanske du funderar på att anställa nya medarbetare. Att publicera jobbannonser på din blogg är ett sätt att låta dina kunder veta det, men det som är ännu mer effektivt är att skapa en bloggkategori som visar besökarna hur ditt företag är, vem som arbetar där och varför de gillar det. PetSmart gör detta med en hel blogg som fokuserar på deras medarbetarupplevelse, med medarbetarprofiler och funktioner om samhällstjänstprojekt som deras butiker arrangerar och sponsrar.

Faktum är att din e-handelsplattform behöver en blogg.

Sammanfattningsvis är här varför din webbutik bör ha en blogg: förbättrade sökresultat, ökad webbplatstrafik, en utökad e-postprenumerantbas, ökad kundlojalitet, ökade försäljningen, en bredare räckvidd på sociala medier och en effektiv kanal för att attrahera idealiska jobbkandidater till ditt företag.

Redo att starta din eCommerce-blogg? Kolla in våra WordPress-värdplaner

  • Hosting
  • Domän
  • Servrar
  • Andra
  • Support
This is a staging environment